bjørnejagt

26. august 2005

Startside
dag 4
dag 5
dag 6
bjørnejagt
dag 8
dag 9
dag 10
dag 11
dag 12

Min ferie i Sverige og Norge 2004

Her finder du min dagbog og lidt billeder fra turen.

Dag 7    Onsdag

Klokken er 08.45 og jeg kan ikke sove mere, det er for varmt i soveposen, solen skinner på teltet og temperaturen er vel oppe på 15-18 grader inde i teltet.

Naboerne er også så småt begyndt at vågne den danske autocamper der kom i gårdsaftes er allerede ved at køre igen, så dem fik jeg ikke snakket med, men de vinker da de ser mit lille dannebrog vejre over teltet.

Det tyske ægtepar ved siden af skal også videre her til formiddag.

Og jeg vil gå på bjørne jagt i løbet af formiddagen....

Først måtte vi køre ca. 20 km fra lejeren for at komme til det område jeg var blevet anbefalet. Opstigningen foregik i bil af små veje, til sidst var vi ude på små ujævne grusveje. Det sidste stykke fra 475 m højde, foregik til fods.

jeg måtte op i  561  m højde for at få et glimt af en bjørn

Et bad er godt for store bjørne.

Der lever ca. 1000 ville bjørne i Sverige og Norge

den første bjørn kommer ud af skoven Bjørn nr 2 viser sig i skov kanten Begge bjørne sammen Man søger efter mad
Brun bjørnen Ikke en brun bjørn men af samme art
En af sveriges farligste rovdyr Der er mange sammenstød mellem mennesker og bjørne i Sverige
Baby Bjørn i badekaret Når mor ligger de små i seng Først skal sengen redes det foregår ved at grave et hul i jorden, for en bjørn

Udsigten fra 561m højde

Bjørne land

Det var en stor brunbjørn der viste sig i skovkanten, lidt efter kom der yderlige en bjørn denne gang var det en brun bjørn med lyse striber, og ved næste udsigt post kunne jeg tydeligt se bjørne mor med sine tre unger lege i et vandhul, de tre unger boltrede sig lystigt i vandet, små slåskampe og en søgen efter hinanden. Mens moderen spejdede livligt efter artsfæller eller fare i naturen. Efter et stykke tid lage bjørne mor ungerne til at sove middags søvn, lige som på kommando blev alle ungerne stille og begyndte at sove.

Under nedstigningen mødte jeg en fjeldrev der var i gang med frokosten...

På tilbagevejen så vi flere bjørne boldere sig i vandhuller inde i skoven, det var mærkeligt at være så tæt på et vild og så farligt rovdyr, kun 20m skilte os fra Skandinaviens største og nok farligste rovdyr.

Vi måtte tilbage til vores bjørne sikre lejerplads inde det blev aften, sulten var ved at få overtaget oven på alle disse oplevelser.

Trykt tilbage på lejerpladsen begyndte forberedelserne til aftensmaden, men først måtte jeg lige sikre et sted at sidde i såvel læ som tørvejr det trækker nemlig  op til regnvejr.

Aftensmaden ?

Det blev til pasta og svensk kødsovs på dåse, det smagte ganske fortræffeligt. Og så var det nemt at lave.

Aftenen gik med at slappe af under presenningen fordi at regnen kom stille, men sikkert fra oven.

Jeg talte et par gange med den ældre tysker som bor nede i hjørnet af pladsen, en garvede ældre herre som har rejst i Sverige i 30 år, hans søn bor i Norge og hans hobby er lystfiskeri, det var ham der i gård fangede en Gedde på 7 kilo, ca. 1m lang.

Han fortalte at vores værtinde her på campingpladsen for ca. 3 mdr. Siden mødte en bjørn i forhaven en morgen.

Og han Fortalte også at nabo byen hvert forår må jage bjørne væk med store flokke af hunde. Jo vi er i bjørne land....

( der lever ca. 1000 bjørne i Sverige, der er 2 arter af brunbjørnen, som her i Skandinavien kan blive op til 400kg og 2m høje. det er lidt mindre end deres Amerikanske artsfæller Grisligen.

Her i foråret var nabobyen 4 km her fra hærget af en flok ulve som tog flere får og andre dyr, man måtte opstalde dyrene i flere mdr. For at få ulvene til at forlade områder.

Vildmarken begynder for alvor her i Mora, eller nord for E45

Efter at havde lœst Jens Bursell`s bog om friluftslivet gik jeg i seng kl. 22.40.

Z z z z z z z.

Startside | dag 4 | dag 5 | dag 6 | bjørnejagt | dag 8 | dag 9 | dag 10 | dag 11 | dag 12