Min ferie i  2004

26. august 2005

Startside
dag 4
dag 5
dag 6
bjørnejagt
dag 8
dag 9
dag 10
dag 11
dag 12

Min ferie i Sverige og Norge 2004

Her finder du min dagbog og lidt billeder fra turen.

klik på billederne og se dem i stor størrelse.

Dagbog ferie 2004
Onsdag aften

Jeg ombestemte mig i sidste øjeblik da jeg kunne se hvordan vejret ville blive i Danmark og Norge.

I stedet for at starte torsdag kl. 10;00 startede jeg om natten
kl. 01.00.
Jeg valgte at sejle fra Frederikshavn. Til Gøteborg i stedet for til Oslo.

Mit håb er at vejret ikke bliver så slemt i Sverige torsdag og fredag. Så må jeg slutte i Norge i stedet for. det vil også blive billiger hvis jeg tager færgen hjem fra Oslo mandag den 1 September, prisen vil så kun være 290 kr. + brændstofafgift på 20 kr.

Lige nu sidder jeg på færgen og kokken er 03.51 vi skulle havde været afsejlet for 5 min siden.

Jeg vil nu nyde min medbragte mad og kaffe. Alt er jo meget dyrt her om bord.

Var nede og handle i butikken havde hele butikken for sig selv
Men jeg købte kun 2 Redbullet for at kunne klare resten af turen, søvnen er begyndt at melde sig det var jo en lang dag i gård først i boligretten, så ude og handle det sidste, hjem og pakke bilen færdig, efterfølgende tjekke færger og vejret. Så jeg har kun fået 3 timers søvn.
       ---->

Bien og blomsten

Torsdag
Formiddag

Efter 2 timers kørsel ankom jeg til Väneren Sveriges største sø.

Et skilt henviste til campingpladsen og jeg drejede af, men ak det var en fodbold bane med klubhus og så kunne man campere ved siden af banen. Ejeren var meget flink og hjalp mig med at stille teltet op.

Det kostede 100 svenske kr. for et døgn og jeg regne kun med at blive her en dag.

Da jeg var færdig med at stile teltet op begyndte det at regne, der kom 11 mm på 1/2 time og teltet sejlede både ud og indvendig. Jeg måtte side med en parebly for ikke at blive mere våd end jeg allerede var.

Så besluttede jeg mig for at tage den store presenning frem og lægge over teltet.

Nu begyndte solen at skinne og det blæste godt op. Men presenningen blev hvor den er. Sæt nu at uvejret fra Danmark skulle komme i løbet af natten?.

Efter disse strabadser lage jeg mig på min felt seng og hvilede mig et par timer, jeg havde jo kun fået ca. 3 og en 1/2 time siden i gård morges.

Nu skal jeg så bare finde ud af hvad jeg skal lave til aftensmad og så er der nok dømt hygge resten af aftenen.

Det var starten på min ferie her på Hagavallen.

Udsigt over  Vänerensamt                 samt  slottet
Skibe på vej igennem trolhætterne slusen der er i alt  7 sluse kammer + søen foroven og forneden
Den gamle sluse og udlignings slusen når der er for meget vand i mellem søen
Ud over sluserne er der kraftværkerne som udnytter de store vandmængder i søerne oven for trolhætterne, det er ikke nemt at lave et samlet foto af kraftværkerne men man kan måske fornemme lidt af størrelsen ved disse fotos.
Min nye lejerplads med mit nye telt Udsigten fra lejerpladsen samt.
 Små hytter man kunne leje på camping pladsen
Mere udsigt fra min lille lejerplads  lidt nyskærige  fugle der løb om benene på mig  er her ikke bare dejligt
det blev hurtig mørkt på pladsen efter jeg kom  lidt stemnings billeder fra turen til campingpladsen  her er mange tyskere med autocamper

Dag 2    Fredag

Det begyndte rigtig godt solen skinnede og det luftede godt så teltet blev hurtigt tørt og kunne pakke sammen.

Inde jeg var, færdig kom der ligesom i gård aftes unge mennesker, i gård var det store fodboldspiller i dag var det 8-10 årige der skulle grille på den gril der var lige ved siden af mit telt.

Jeg var næsten færdig da de kom kl. 9,00.

Jeg tog et bad og kørte ud for at se Väneren og slottet.

Der efter satte jeg kursen mod Trolhätterne.

Der var ikke så mange turister som sidst jeg var her, men det betyder ikke så meget for mig bare at vejret er med og det må man sige at det var næsten hele dagen.

Først da det nye telt skulle afprøves ved Ingerstrand camping, kom der en kraftig regn byge heldigvis var teltet nemt og hurtig at slå op.

Det er helt anderledes at være på en rigtig campingplads med mange mennesker og alt den luksus.

Jeg fik en god plads under træerne og med udsigt over vandet, mange af naboerne er kanofolk eller kajakker, så der mangler ikke noget at snakke om, to af naboerne er også dansker, men i biler og de virker ikke som naturfolk.  og dog det ene par drenge skal på en 80 km lang kanotur i morgen, de virkede bare som rene bymennesker da de sad i deres bil i flere timer for at høre musik og drikke bajer.

Jeg er tæt på den norske grænse så hvis vejret holder, bliver jeg måske her et par dage.

En gang pytipande, eller på dansk biksemad blev det til i dag fordi at klokken var 20.00 da jeg havde slået lejer. Så lidt varm kakao og lidt chips, til aften hyggen, mens jeg skriver dagbog.

Måske man skulle gå sig en aften tur ved vandet? Hvis man vil havde natur oplevelser skal naturen føles og opleves.
Først når sanseindtrykkene indtages naturelt er det ensbetydende med friluftsliv.

Nu er det blevet mørkt og jeg er hoppet ind i teltet for ikke at blive ædt af myggene godt der er lys i PDA'en og kameraet for så kan man færdiggøre dagens dagbog og samtidig bruge den som lommelygte, god nat og sov godt.

Dag 3    Lørdag

Jeg vågnede kl. 06.30
naboen kunne Ikke starte.
Jeg lagde mig om på den anden side og vågnede først kl. 09.00 det var rart at sove længe for en gangs skyld.  Naboen var kørt og det var de fleste af de små telte også.

Der er mange tyskere på pladsen og autocamperne køre lige nu i en lind strøm ud af porten videre til næste stop.

Naboen er ved at pakke sammen Lidt stemnings billeder fra havnen i den
nærliggende by Arvika
Lørdag morgen på pladsen Stemnings billeder fra pladsen To kvinder forbedret
på kano tur med
koldt vejr

Jeg bliver på denne plads en dag mere her er skønt og vejret bliver nok ikke bedre på denne årstid.

Var en lille tur inde i byen Arvika for at handle vinden var ikke lige så hård derinde som her på campingpladsen, hvor det nærmest er en let storm, men teltet bliver da stående, der er kun 2 pløkker der har revet sig løse, så er det godt at man har stormpløkker med.

Her i eftermiddag har jeg siddet og skrevet kort til Danmark og fået læst lidt i mine medbragte bøger.

Campingpladsen er ved at være tom men der kan jo nå at komme nogle nye campister her til aften.

Her til aften var jeg nød til at sidde inde i teltet for at lave mad, det blæste bare for meget til at jeg kunne tænde gasblusset og så ville tallerkenen bare flyve væk hvis jeg sad ude.

Det er nu også meget hyggeligt at side i et lille telt med kogeblusset midt i og lave bøf med kartofler og grønsager til, som drikke var der æble sider.

Selv opvasken kan man klare inde i teltet.      Og nu er kaffen ved at blive brygget på madam blå.

Klokken er 20.22 og der er ikke så længe til solen gård ned, der kommer stadig flere folk til campingpladsen, enkelte skal ud og sejle kano i morgen for eksempel to kvinder på ca. 30 år, de har forberedt sig godt og kan sagtens klare alt slags vejer. To gode telte, tønder til opbevaring af tøj og ting, regntøj og strikhuer.

Kaffen er klar, den blev nu lidt stærk, det er ikke så nemt at lave kaffe på madam blå      $!@%# .

En snikkers fra gemmerne hjælper lidt på smagen, det er jo også luksussen her på turen.

Så løb jeg tør for gas så nu må jeg heler finde en ny flaske til i morgen tidlig det ville være dumt at skulle rode efter flasken i morgentidlig hvis det nu siler ned med regn, så heller finde den nu mens der stadig er lyst.

Gik i seng sammen med solen.  Z zz zz zz.

Startside | nordkapp | Om mig | politik | Fritid | Min ferie i  2004 | Foretrukne | Fotogalleri | Debat side