dag 11

26. august 2005

Startside
dag 4
dag 5
dag 6
bjørnejagt
dag 8
dag 9
dag 10
dag 11
dag 12

Min ferie i Sverige og Norge 2004

Her finder du min dagbog og lidt billeder fra turen.

Dag 11   Søndag

God morgen søndag, det er hvis den dag man plejer at sove længe. I hvert fald vågnede jeg først kl.10.00.

Nå nu sidder jeg ved morgen bordet med en kop te, for en gangs skyld, og så var der jo 3 æg tilbage fra i gård. De er nu kogt og et frisk kogt æg, kan uden mærket spises som morgenmad, guf guf.

Solen skinner fra en næsten skyfri himmel her til morgen (formiddag), og de tunge sorte skyer der terroieserede os hele dagen i gård, er nu væk. Vi kan atter se bjergtoppene. Vandet fra fossen strømmer stadig i en lind strøm ned af sin vante rute med en larm der er konstant og som nok aldrig holder op på denne camping plads, en brusen der til tider kunne ønskes ville stoppe bare 2 min for at man kunne nyde stilheden....

I dag vil jeg så forsøge noget nyt, nemlig at nå vildmarks centeret i Finnskogen, ca. 100 km sydlig, derfra har jeg så kun 80 km til Oslo.

Den nye hytte på dag 11 søndag

Den hytte jeg boede i De store hyttet til 10 personer og
gril hytten i midten
Udsigten nede ved elven som løb lige forbi lejeren en overnatnings  hytte helt nede ved vandet
Udsigten ned langs elven Badekaret som stod ude midt på pladsen En lille dam på vwildmarkscenteret
Billeder fra en gå tur langs elven. Bemærk myretuens  størrelse
En lauue som blev brugt til bespisning på wilmarkscenteret Hovedindgangen med små boder og hytter Hoved gaden på centeret set fra en åben spisesal En hyggelig fætter der nok var kommet for tæt på centeret husk at ejeren er storvildt jæger

Jeg forventer noget ganske andet end endnu luksus campingplads, moske lidt mere primitiv, hvem ved. Men først skal jeg havde taget mig sammen og fået pakket, komme i bad og ud på landevejen. Det kan godt være lidt svært når man lige har vænnet sig til trygheden og alt luksussen i en moderne hytte.

Nå først opvasken, så pakkes sammen og så i bad inde man kan aflevere nøglen. Den gård ikke længer hr. Nielsen.

Kl. 12.15 afrejse fra Østre Æra camping pladsen. Vejen gård sydpå, lange lige veje vi er tilbage i det norske lavland, højdemåleren falder hurtigt til under 200m højde, der er snart huse for hver 100m, vi er tilbage i små byer.

Efter ca. 100 km kørsel svinger jeg ind til området med vildmarkscenteret, men først lidt grusveje og så betalings bomme, her vendte jeg godt nok rundt, så meget skal nordmændene heller ikke tjene på mig. Pludselig så jeg navnet Dœsbekken-vildmarkscenter, juhu jeg fandt det, og det selv om der ikke var nogen adresse på den brochurer jeg fik i Sverige, kun en prik på et alt for lille kort.

Jeg er indtil videre den eneste i centeret, udover alle dyrene på centeret, her er alle typer ænder kaniner, gæs, fisk osv.

Det er lidt mere end en 7 stjernet hytter. Den billigste koster 350 kr. Så en sådan tager jeg, alt er bare så flot og vel gennemtænkt.

For det meste beregnet på lejerskole ophold eller andre store grupper. Der er mulighed for ture med rygsæk og ophold på egne små overnatnings stede rund om i naturen, man kan leje cykler, kanoer og alt muligt andet for vildmarks oplevelser.  Se mere under www.villmarksenter.hm.no/

Jeg gik en lang tur ud i skoven og langs den elv der løber her forbi, der er ikke så meget kraft i den her elv, den løber stille og roligt, uden den sædvanlige brusen jeg tidligere har oplevet.

Jeg må nyde denne sidste nat i Norge for i morgen aften er det hjemrejse.

Færgen sejler fra Oslo k.l 19.30, og jeg vil være der i god tid. Vi er først i Frederikshavn kl. 7.30 tirsdag morgen, så det bliver en lang nat ombord på færgen.

Hvad mon der sker hjemme i Danmark. ???

Ja nu begynder tankerne om det derhjemme igen at melde sig.

Aftensmaden blev ikke noget særlig lidt nudler og en kop kakao, samt et æg fra i morges.

så gik jeg mig en lang tur, hvor kan stilheden være skøn, vandet klukker i elven, hønsene skrappede i jorden og ænderne plasker i søen. Jeg har i sandhed oplevet noget i denne ferie, stilhed, smuk natur, omskiftet i vejret, søde mennesker fra både Sverige, Danmark, tyskland og Norge.

Jo jeg er begyndt at tænke på dansk igen, for her i Norge er der ikke mange tysker.

En afslutning i vildmarkcenteret helt alene er prikken over i et. Lige nu sidder det meste af verden og ser afslutningen af Ol fra Athen, mens jeg nyder naturen i Norge, et pragtfuldt alsidigt land.

Tidlig i seng for jeg skal nå en færge i morgen aften.

Startside | dag 4 | dag 5 | dag 6 | bjørnejagt | dag 8 | dag 9 | dag 10 | dag 11 | dag 12