Dag 11     Onsdag      tilbage.   næste dag >>

Nordens største vandfald
på 90 m.
 Største frie fald 70 m, desværre var det frosset lidt

Vi så mange spor efter såvel bjørne som los.

Friske spor i sneen fra en bjørn sammenlignet med Kirstens hånd

På fjeldvandring i Fuglefjeldet

Frokosten ved hytten på Fuglefjeldet

Kirsten på Fjeldvandring

Teltet blev atter stillet op

kl 10 rullede vi fra campingpladsen, vi havde sovet længe for trœtheden var begyndt at melde sig. 10 timer i en bil hver dag er lang tid men frem og ikke mindst til bage fra Nordkapp skulle vi jo, og med mere end 2500 km hver vej krœver det nogle km om dagen.

Vi kørte mod Sverige, på vejen handlede vi kød til aftensmaden, og så brugte vi de sidste 126 norske kr på benzin.

Efter ca 3 timer ankom vi til Fuglefjeldet  i Sverige. Vi tog vores vandrestøvler på og skistavene med, rygsækken havde vi pakket med madpakken lidt saft og vand, kamera og kikkert.

På Fuglefjeldet gik vi ca 1,5 km før vi kom til den første overnatningshytte, her satte vi os og spiste frokost, solen skinnede og vi var nu oppe i 800 m højde, hvilken herlig udsigt.

Nordens største vandfald var lige foran os, et fald på 90 m, efter yderlige 1/2 km fjeldvandring var vi ved foden af vandfaldet, her er der stadig meget is og sne, men vi kæmpede os helt frem til det der måtte vœre udsigt posten, helt sikker var vi ikke for her lå ca 1 1/2 meter sne og is som vi stod oven på.

Midt på elven var der spor efter  en bjørn og lœngere oppe på fjeldkanten kunne vi se helt friske spor efter bjørne.

Vi gik den anden vej tilbage men her var stien nœsten dækket med is hele vejen ned til de 700m højde. Kirsten havde forlængst  gemt skistavene væk og derfor faldt hun i sneen flere gange. På tilbagevejen blev vi overrasket da en ---- , der lettede lige foran os, desvœrre nåede jeg ikke at få et billede af den. Lœngere nede var der spor efter en los, helt friske spor endda.

Traveturen i fjeldet var en god afveksling fra de mange timer i bilen.

Turen fortsatte til Osra, ved Mora i Sverige, en lille camping  som jeg besøgte sidste efterår.

Lena vores campingvært var ikke til at få fat i i første omgang, men det lykkes til sidst og hun lukkede campingpladsen op for os. Egentlig var det først på søndag hun skulle åbne.

Solen skinnede fortsat og aftensmaden indtog vi i det fri uden for teltet. Vi skulle først havde indrettet os rigtig, vi skal ligge her til lørdag morgen.

Ved 21 tiden tœndte vi op i brændeovnen og da vi gik i seng lagde jeg grill briketter i ovnen som holdt hele natten.

Gps'en  siger i dag 4873 km

Totalt har vi vœret 97;44 timer i bilen og kørt 73;43 timer hvilket giver en gennemsnits kørsel på 66 km i timen.

Solen gik ned kl 21.30 og stod op kl 4.26 her til morgen.  Højden er nu nede på 165 m.