dag 10

26. august 2005

Startside
dag 4
dag 5
dag 6
bjørnejagt
dag 8
dag 9
dag 10
dag 11
dag 12

Min ferie i Sverige og Norge 2004

Her finder du min dagbog og lidt billeder fra turen.

Dag 10 Lørdag

Her sidder jeg kl. 9.22 og drikker en god kop morgen kaffe. Der er dug på de gamle et lags vinduer i hytten, måske fordi, at jeg da jeg gik i seng i gård aftes, tændte op for el radiatoren i hytten, uden for hærgede jo blæsten og regnen.

Ved 2.00 tiden vågnede jeg badet i sved for den lille radiator kan nemt opvarme hytten midt om vinteren og der er fuld varme på en sådan tingest også om sommeren.
Nå men jeg var i hvert fald glad for hytten i nat, vejret var dårligere end først antaget, ud fra de vejr rapporter jeg havde set i Sverige de sidste par dage.

Tågen hænger så lavt på bjergene at man kun kan se et par hundrede meter op, og regnen er en form for tåge regn, så det er bare klamt, temperaturen ligger ikke over 10 grader, her i 265m højde som er noget af det laveste i dalen. Men skønt er det at kikke ud over elven der løber forbi uden for vinduerne, den stadige strøm af vand der fare forbi i vished om at nå ud i havet en dag.

Atter på landevejen igen, langs Bjerge og Dale
Udsigten var pragtfuld Langs
Rena søen
En raste plads ved Elven
Naturen som den tær sig ud i Norge, lidt Diset på toppen af bjergene
Udsigten fra den nye hytte på
Øster Æra Camping
Også her var der en lille Fos uden for vinduerne
lyden fra fossen var konstant en lyd som man ikke kunne undgå at høre
En rigtig god Camping plads med mange fastlægger

Hvad jeg skal lave i dag har jeg endnu ikke besluttet mig for. Men jeg er næsten sikker på at når jeg engang køre herfra så vender jeg ikke tilbage igen, på denne ferie. Hytten var billig men standarten var ikke lige til 5 stjerner, måske snare 2 stjerner efter min bedømning som ikke fagmand.

Jeg vil gerne besøge et vildmarkscenter nede i Finndskogen, ca. 100 km sydligt for hvor jeg befinder mig. Så det regner jeg med at gøre natten mellem søndag og mandag. Derfra er der ca. 50 km til Oslo og færgen hjem. Som jeg har beregnet skal nås mandag eftermiddag.

Forhåbentlig bliver vejret bedre i dag så jeg kan se lidt af Norges bjerge og få taget de sidste 90 billeder der er i kameraet. Et digital kamera rummer mange muligheder, en af dem er hvor mange billeder man kan tage. På et 128mega kort kan jeg med den kvalitet jeg har valgt have ca. 600 billeder, på mit 16mega kort 70 billeder, og her i Norge har jeg sat mit sidste kort i på 32mega og her kan der være omkring 150 billeder, i alt 830 billeder. Der skal måske redigeres i en del af dem når jeg kommer hjem. Ikke alle kommer på hjemmesiden men en del skal følge denne tekst. Det har jeg så næste uge til, når jeg kommer hjem, for jeg vil ikke begynde at tænke på arbejde eller beboerforening før i uge 37 igen.

Ankomst kl. 13.30 på campingpladsen Øster-œra-camping hvor jeg fik en hytte til 300kr med udsigt over elven og alle campingvognene. Hytten ligger tæt på toiletterne og det eneste der mangler herinde er renderne vand og et afløb, ellers er her alt lige fra bestik til kopper og gryder. Der er plads til 4 mand i 2 sæt køjer.

Efter frokosten vil jeg ud og se lidt på omgivelserne nu hvor regnen er stoppet.

Det er en pragtfuld plads lige ned til Rena elven, og med et side løb fra Osneren søen er det det perfekte sted at ligge en campingplads. Havde det været i Danmark ville det havde været en 7 stjernet campingplads, man kan også se at 80 % af campingvognene ikke bliver flyttet, heller ikke om vinteren.

Her på pladsen har man placeret sin meget store campingvogn og derefter bygget et træ sommerhus i stedet for fortelt., noget der for mindelig er godt om vinteren.

Vejret er blevet dejligt i gen det er lige før at man har lyst til at ligge i telt igen.

Men jeg sidder bare her på verandaen og nyder udsigten, samt den evige lyd af vand der fosser ned af elven. Med en kølig Tuborg, for øvrigt den sidste, og lidt chips, for at skrive dagbog og for at få tankerne langt væk fra de daglige gøremål.

Aftens maden bliver nok de sidste Svenske kødboller og lidt nudler, så mangler vi bare rødvinen, men den må jeg så tænke mig til.

Hvis jeg skal give hytten stjerner vil denne nok få 5, det eneste der mangler er lidt læhegn ved verandaen, lige som de andre hytter har.

Skyerne er flyttet meget højt op, men de er fortsat sorte underneden, de kommer farende henover bjergene som om de er med i et motorløb.

Jeg forstår bedre og bedre hvorfor man advare fjeldvandre om hurtige omskift i vejret.

Her til aften fornemmer man at efteråret nærmer sig. det rusker i træerne uden for hytten, af og til kommer der en regnbyge og pisker mod ruden. Man tænker hvordan mon vejret er i Danmark, skal man hjem til høj sol eller rent efterår. Sidder de lige nu og griller i haverne, eller er de ude og købe varmt tøj til efteråret.

Da jeg forlod Danmark var det i 25° varme, og jeg forventer at komme hjem til 15° varme og regnvejr.

Det slog mig at jeg kunne se Norsk tv, og finde ud af hvordan vejret bliver, men ak der er Ol finale i spydkast, 100m løb og Damernes finale i længde spring. Vejret må vente, det er vigtigere hvordan Ol slutter i de forskellige sports grene. Det var lidt nemmer i Sverige for de har 2 tv kanaler som jeg kunne tage ned på mit lomme tv, her i Norge er der kun 1 kanal at vælge i mellem.

Jeg savner min dyne og hovedpude, det er længe siden jeg sidst har ligget i en rigtig seng, uden at skulle forpubbe mig i en sovepose.

Det er ligesom at komme i en spændetrøje, man kan ikke flytte føder og arme mere end 10-15cm til hver side.

Her til aften hvor mørket er ved at falde på, har jeg lavet mig en god kop kaffe, kogt 3 æg og åbnet en dåse med rejer, i skabet fandt jeg et lille stearinlys. Så nu sidder jeg og nyder et stykke brød med æg og rejer ved stearinlyset skær.

Mens mørket sænker sig stille over pladsen, der kommer selvfølgelig lidt lys fra toiletbygningens 60w pærer og lidt lys fra de få campingvogne der ikke er gået til ro i nu. Men ellers er der ikke andre lyskilder her ude i skoven, med bjerge på begge sider, langt fra nærmeste b.,( ca. 10 km.)

At sidde i en hytte med moderne ting som køkkenbord køleskab og el kogeplader er selvfølgelig ikke vildmarks ferie men rent luksus. Hvis man skal på vildmarks ferie skal man kunne dufte, føle og røre ved naturen. Mærke bålets gløder varme den ene side og vinden afkøle den anden side af kroppen.

Man tænker på næste års ferie, hvor skal den gå hen og hvornår får jeg ferie, midt på sommeren eller tidlig efterår, måske tidlig forår, hvem ved.

Et ønske jeg allerede havde i år var, at nå Nordkap komme over polarcirklen og opleve Samerne i nord.

Skal det lykkes skal vi være 4 mand og en autocamper, for der skal køres ca. 5-6000 km hvis planen skal nås, dertil mindst 14 dage ferie. Man kan køre ca. 4-500 km om dagen. Hvis man også skal nå at se noget undervejs.

Autocamperen er basecamp under en sådan ekspedition. Her vil være de mest nødvendige faciliteter undervejs køkken, toilet, og ens seng, tilflugt for myggene. Osv. Dertil kommer at skal en sådan tur lykkes skal man allerede nu spare op til turen, planlægnings fasen skal begynde her til efteråret.

Tankerne kan blive ved med frit løb men søvnen er ved at indhente mig, det kan jeg se ved at jeg ikke altid kan ramme de rigtige tangenter på PDA en.

Zzz zzzzz zz.

Startside | dag 4 | dag 5 | dag 6 | bjørnejagt | dag 8 | dag 9 | dag 10 | dag 11 | dag 12